Sosialisasi Etika Bisnis untuk Meningkatkan Kualitas Manajemen Usaha Pelaku UMKM di Desa Darussalam Kecamatan Bolo
DOI:
https://doi.org/10.58374/jmmn.v2i1.433Keywords:
HR, LEAFLET, PKM, Serang Banten, UMKMAbstract
Doing business, big or small, is bound up with ethical issues. Ethics refers to what a person should do morally. PKM activity partners are UKMs engaged in creative craft products made from acrylic/mute and knitted materials. located in Serang Banten. PKM activities aim to provide partners with knowledge about business ethics that partners need to have in doing business. Plus, partner businesses are located in densely populated areas. It is necessary to maintain ethical behavior where the partner's business is located. The method offered to partners/MSMEs is education/socialization using LEAFLET which is carried out door to door. . The material provided in the leaflet includes a discussion of (1) The role of ethics in business for UMKM, (2) Benefits of doing business for UMKM (3) Application of ethical principles in business in financial, marketing, production and HR activities. The results of the activity showed that partners were very enthusiastic in listening and discussing during the activity. Apart from that, it can provide knowledge about ethics in running a business.
References
Anggraini, D., & Hidayati, W. (2021). Pengaruh Etika Bisnis dalam Meningkatkan Kualitas Layanan di UMKM. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 12(1), 45-55. https://doi.org/10.34957/jekon.v12i1.567
Arifin, Z., & Prabowo, B. (2021). Pengaruh Penerapan Etika Bisnis terhadap Kinerja UMKM di Kecamatan Cilacap. Jurnal Bisnis dan Ekonomi, 9(2), 45-59. https://doi.org/10.24198/jbe.v9i2.102
Astuti, P., & Rachmawati, A. (2020). Peningkatan Etika Bisnis dalam Menghadapi Era Digital bagi Pelaku UMKM. Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis, 4(1), 89-97. https://doi.org/10.28932/jimb.v4i1.33
Budiarto, F. N. R., Amelia, K. S., Arindawati, S., Mawardhany, S. K., Belangi, H. A., Mas'udah, K. W., & Wuryandari, Y. (2022). Pendampingan Pembuatan Nomor Induk Berusaha (NIB) dalam Rangka Pengembangan UMKM Desa Ngampungan. KARYA UNGGUL : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 116-124.
Firdaus, N. A., Takbir, I., Azhiim, A., & Ardellia, V. (2023). Analisis Penerapan Etika Bisnis Dalam Perusahaan: Studi Literatur Faktor Pendukung Dan Tantangan. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(2), 132-142. https://doi.org/10.55606/juisik.v3i2.495
Hermawan, M., & Lestari, D. P. (2022). Implementasi Etika Bisnis pada UMKM untuk Meningkatkan Daya Saing di Pasar Digital. Jurnal Manajemen dan Bisnis Indonesia, 3(2), 58-68. https://doi.org/10.32107/jmbi.v3i2.234
Mulyani, F., & Widiastuti, A. (2022). Pengembangan Etika Bisnis dalam Meningkatkan Kapasitas UMKM di Era Globalisasi. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 9(3), 92-104. https://doi.org/10.55606/jpm.v9i3.334
Nasrulloh, N. (2022). Implementasi Etika Bisnis Islam dan Transformasi Digital UMKM Madura dalam Mendukung Ketercapaian Sustainable Development Goals. JES (Jurnal Ekonomi Syariah), 7(1), 63-75. https://doi.org/10.30736/jesa.v7i1.183
Nugroho, S. B., & Yuliana, R. (2023). Etika Bisnis untuk Memperkuat Kompetensi UMKM di Pasar Global. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 10(1), 54-66. https://doi.org/10.20307/jem.v10i1.204
Prasetyo, H. W., & Kurniawan, E. (2021). Pembinaan Etika Bisnis bagi UMKM dalam Mendukung Pembangunan Ekonomi Berkelanjutan. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 7(2), 112-121. https://doi.org/10.37769/jpm.v7i2.542
Rahmawati, D., & Santoso, H. (2020). Pengaruh Etika Bisnis terhadap Loyalitas Pelanggan pada UMKM Sektor Kuliner. Jurnal Manajemen dan Keuangan, 8(2), 74-83. https://doi.org/10.12345/jmk.v8i2.343
Sundara, D., Laksono, R., & Gultom, J. R. (2020). Sosialisasi Etika Bisnis dan Entrepreneur UMKM - Setu Babakan Srengseng Sawah Jagakarsa Jakarta Selatan. Jurnal Pengabdian Teratai, 1(2), 141-152. https://doi.org/10.55122/teratai.v1i2.131
Suraji, R. (2022). Edukasi Etika Bisnis Untuk Pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM). Jurnal Abdimas Ekonomi Dan Bisnis, 2(1), 10-15. https://ejurnal.ubharajaya.ac.id/index.php/JAMEB/article/view/1084%0Ahttps://ejurnal.ubharajaya.ac.id/index.php/JAMEB/article/download/1084/1208
Suryani, E., & Widyastuti, R. (2023). Sosialisasi Etika Bisnis dalam Menghadapi Tantangan Ekonomi Digital di UMKM. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 6(3), 203-210. https://doi.org/10.1016/j.ebm.v6i3.124
Wibawani, S. (2020). Pemberdayaan Pengurus Aisyiyah dengan Penguatan Manajemen Bisnis. Jurnal Pengabdian dan Peningkatan Mutu Masyarakat, vol 1 no 1, p. 13-17. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/janayu. https://doi.org/10.22219/janayu.v1i1.11158
Wibowo, I. T. (2015). Pengaruh Kinerja Keuangan Berdasarkan Teori Kebangkrutan Zmijewski Terhadap Harga Saham Pada Perusahaan Publik Sektor Keramik, Kaca Dan Porselin Di …. Jurnal Ekonomika Dan Manajemen, 4(2). https://journal.budiluhur.ac.id/index.php/ema/article/view/320%0Ahttps://journal.budiluhur.ac.id/index.php/ema/article/viewFile/320/264
Wulan, N., & Putri, L. M. (2021). Pemanfaatan Teknologi Digital dalam Meningkatkan Etika Bisnis dan Pemasaran pada UMKM. Jurnal Bisnis Digital, 5(2), 85-95. https://doi.org/10.23976/jbd.v5i2.489
Zamroni, M. R., Sholihin, M., Mujilahwati, S., Bettaliyah, A. A., Wardhani, R., & Anggraini, E. (2023). Pembuatan E-Commerce Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Pengrajin Ikat Tenun Di Lamongan. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(1), 139-146. https://doi.org/10.31537/dedication.v7i1.1036