Pengenalan Aplikasi Canva Sebagai Desain Media Pembelajaran Otomatis Bagi Guru di SMAS Plus Talang

Authors

  • Dewilna Helmi Universitas Pattimura
  • Dwi Partini Universitas Pattimura
  • Asep Asep Universitas Pattimura
  • C. S. A Barus Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.58374/jmmn.v2i2.144

Keywords:

Canva application, design, learning media.

Abstract

The rapid development of technology has reached the era 5.0 where digital literacy has become extremely important, especially for teachers. One of the graphic design applications that can assist teachers in designing instructional media is Canva. The purpose of this community engagement activity is to introduce the Canva application to teachers at SMAS Plus Talang as a tool for designing instructional media. The methods used in this engagement include lectures, practice sessions, and discussions. There are several stages in this engagement activity, namely coordination and needs analysis, preparation of materials and activities, training, monitoring and evaluation, as well as data analysis and reporting. The results of this engagement show an improvement in the understanding of the teachers after participating in the training, with an average understanding categorized as very good. This Community Engagement (PKM) activity helps teachers in designing engaging instructional media, enabling students to become more aware of digital literacy and be prepared to face a digital-dominant work environment. It is hoped that the results of this research can serve as a reference for other educational institutions and introduce and train educators in the use of the Canva application.

References

Akhmadan, W. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Materi Garis dan Sudut Menggunakan Macromedia Flash dan Moodle Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Gantang, 2(1), 27-40.

Ardiansyah, A. (2023). Pendampingan Perancangan Chatbot Sebagai Media Interaktif Dalam Menghadapi Tantangan Era Digitalisasi. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 2(1), 44-55.

Asep, A., Helmi, D., & Ansiska, P. (2022). PELATIHAN PENYUSUNAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS E-MODUL BAGI GURU DI SMP NEGERI 4 KERINCI. PAKEM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 117-122.

Fahminnansih, F., & Rahmawati, E. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva untuk Desain Grafis dan Promosi Produk pada Sekolah Islami berbasis Kewirausahaan. Society: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 51-58.

Junaedi, S. (2021). Aplikasi canva sebagai media pembelajaran daring untuk meningkatkan kemampuan kreatifitas mahasiswa pada mata kuliah English for information communication and technology. Bangun Rekaprima: Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa, Sosial dan Humaniora, 7(2, Oktober), 80-89.

Purwasi, L. A., & Refianti, R. (2022). Workshop Penggunaan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kompetensi Para Guru Sekolah Dasar. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 3(3), 320-332.

Megahantara, G. S. (2017). Pengaruh teknologi terhadap pendidikan di abad 21. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Pelangi, G., Syarif, U., & Jakarta, H. (2020). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam, 8(2), 79-96.

Pratama, H. P., Fuada, S., Sari, N. T. A., Putri, D. I. H., Maulana, F., Salmadiina, A., ... & Fauzi, A. (2021). A training on digital book production for teachers at Lab School of UPI, Purwakarta. Community Empowerment, 6(9), 1585-1599.

Purba, Y. A. (2022). Pemanfaatan aplikasi canva sebagai media pembelajaran matematika di smpn 1 na ix-x aek kota batu. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1325-1334.

Purwasi, L. A., & Refianti, R. (2022). Workshop Penggunaan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kompetensi Para Guru Sekolah Dasar. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 3(3), 320-332.

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media pembelajaran audio visual berbasis aplikasi canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317-327.

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271-6279.

Sari, V. K., Rusdiana, R. Y., & Putri, W. K. (2021). Pelatihan pembuatan media pembelajaran menggunakan canva bagi guru SMPN 1 tegalampel bondowoso. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 4(3).

Sudjana, Nana & Ibrahim (2010). Penelitian dan Pen¬¬ilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru Offset.

Downloads

Published

2023-06-08

How to Cite

Dewilna Helmi, Dwi Partini, Asep Asep, & C. S. A Barus. (2023). Pengenalan Aplikasi Canva Sebagai Desain Media Pembelajaran Otomatis Bagi Guru di SMAS Plus Talang. Jurnal Masyarakat Mengabdi Nusantara, 2(2), 24–37. https://doi.org/10.58374/jmmn.v2i2.144