Peningkatan Pengrajin Sandal dalam Skala yang Lebih Besar dan Luas melalui Pengembangan dan Pemasaran Hasil Produksi UMKM Werdoro Waru Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.58374/jmmn.v2i1.160Keywords:
Pengembangan, Pemasaran, UMKMAbstract
Micro, small and medium enterprises (MSMEs) as one of the pillars of the nation's economy are able to face the big challenges of technological advances that are always running. Wedoro Village is one of the villages that maintains the Development and Marketing of Production Results in the Manufacture of sandals so that there are increasing sandal craftsmen who are always developing in this technological era. The method of implementing this service uses SWOT analysis, with the stages: preparation, implementation of activities, and evaluation. The target of this activity is all Sandal Craftsmen in Wdoro Waru, Sidoarjo. Supervisors carry out the role of guiding according to the expertise of their respective departments. The results of this activity are First, the improvement of Sandal Craftsmen; Second, the increasing interest of PkM practitioners to try new things
References
Buchari Alma, Kewirausahaan, (Bandung: Alfabeta, 2010), edisi revisi, h. 157
Pasal 1 Undang-undang Nomor 20 tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah
Pasal 6 Undang-undang No. 20 tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah
Pandji Anoraga, Ekonomi Islam Kajian Makro dan Mikro, , (Yogyakarta : PT. Dwi Chandra Wacana 2010) ,h. 32
D. Damayanti, Strategi branding klinik Koperasi dan Usaha Mikro (KUM) melalui kelompok arisan di Dinas Koperasi dan Usaha Mikro Kabupaten Sidoarjo. (UIN Sunan Ampel Surabaya, 2018)
Hafiluddin, M. R., Suryadi, S., & Saleh, C. Strategi pemberdayaan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) berbasis “community based economic development”(studi pada pelaku UMKM di kecamatan Sukodono kabupaten Sidoarjo). Wacana Journal of Social and Humanity Studies, 17(2), 2014, 68–77.
D. K Suprayitno, Pemberdayaan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di Kabupaten Sidoarjo. (Universitas Airlangga, 2018)
Wahyudiono, W., Maria, W., & Aminatuzzurho, MANAJEMEN UMKM Orientasi Peran Stakeholder Dalam Membangun Daya Saing UMKM .( Putra Media Nusantara Surabaya, 2019)
Warkum Sumitro, Azas-azas Perbankan Islam dan Lembaga-lembaga Terkait (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2004), h. 168
F. N. I Fitriani, Analisis faktor determinan tingkat pendapatan industri kecil sepatu sandal di Wedoro. (Wijaya Kusuma Surabaya University, 2019)
N.M Rochim, Analisis Biaya dan Pendapatan Industri Kreatif Sepatu Sandal di Desa Wedoro Kecamatan Waru Kabupaten Sidoarjo.( Universitas 17 Agustus Surabaya, 2020)
M. T. Safirin, Analisis Kinerja Industri Kecil Sandal Dan Sepatu Di Sentra Industri Kecil Wedoro Sidoarjo. Tekmapro: Journal of Industrial Engineering and Management, 3 (2), 2020.
Suprayitno, D. K. (2018). Pemberdayaan usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) di Kabupaten Sidoarjo. Universitas Airlangga