Pengaruh Pacaran Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa
Keywords:
Dating Relationship, Learning Motivation, University Students, Palangka RayaAbstract
This research aims to identify the influence of dating relationships on students' learning motivation in Palangka Raya. Using a quantitative approach with simple regression analysis, the study involved 75 students as samples. Data collection was conducted through questionnaires, interviews, and observations, with analysis using one independent variable and one dependent variable. The results show that 59% of respondents rated dating as good and 41% as very good. Meanwhile, 88% of respondents stated their learning motivation was good and 12% very good. Simple linear regression analysis revealed that dating affects students' learning motivation, albeit with a relatively small contribution of 15.3%. The majority of students' learning motivation is influenced by other factors. Based on these findings, it is recommended that students concentrate more on learning activities, prioritize study time, and build friendships with individuals who have the spirit to succeed. Parents and relatives are expected to increase supervision and support for students who are dating so they can complete their studies on time with satisfactory GPAs and develop emotional, social, and spiritual intelligence.
References
Alcianno G. Gani. 2022. Pengaruh Media Sosial Terhadap Perkembangan Anak Remaja Vol 13, No 2: Jurnal Mitra Manajemen
Alik Bima Afriansyah. 2018. Pengaruh Pacaran Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas XI SMK Pemuda Papar. Jurnal hasil penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri.
A.M, Sardiman. 2014. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Arifin Zainal. 2012. Penelitian Pendidikan Metodedan Paradigma Baru. Bandung: Remaja Rosda Karya
Akbar Dr. Ali, H.Ali. 1993. Bimbingan Seks Untuk Generasi muda, Cet VIII, Jakarta: Pustaka Antara.
Afifudin. 1986. Psikologi Pendidikan Anak Usia Sekolah Dasar. Solo: Harapan Massa.
Berk, L. E. 2014. Development Throught The Lifespan (6th ed). USA: Pearson Edication, Inc.
Berk, L. E. 2009. Human development. New York: McGraw-Hill.
Budiyono. 2006. Statistika Pnelitian, Surakarta: UNS Press
Djamarah, Syaiful Bahri. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
DeGenova, M.K & Rice, P.P. 2005. Intimate Relationship, Marriages, and Families, New York: MC Grow-Hill
Duvall, E. M & Miller, C. M. 1985. Marriage and Family Development 6th ed. New York: Harper & Row Publisher
Evi, A. 2015. Pengaruh pergaulan teman sebaya dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa kelas XII IPS SMA Negeri 1 Sukadono. Jurnal Program Studi Pendidikan Akutansi Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Efendi. 2014. Hubungan antara konsep diri dalam belajar dan motivasi belajar dengan prestasi akademik mahasiswa. Jurnal. Fkip.Unila.
Hamzah B. Uno. 2017. Teori Motivasi Dan Pengukurannya (Analisis di bidang pendidikan). Jakarta: Bumi Aksara
Hurlock, E. B. 1997. Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.
Iswarati, dkk. 2013. Perilaku Seks Pra-Nikah Mahasiswa Pada Sekolah Tinggi Manajemen Dan Ilmu Komputer Bina Bangsa Kendari (Studi Kasus).
Imam Gozhali. 2006. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS, Edisi ketiga, Badan Penerbit Universitas Diponegoro, Semarang.
Kar’an, M. A. 2003. Potret Buram Dunia Remaja (Siapa Peduli?). Solo: Era Intermedia.
Muhammad Syahru Romadlon. 2019. Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas X AKL SMK Al-Fatah Kalitidu. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi Fakultas Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan Sosial IKIP Bojonegoro.
Mardiani, Samidjo. 1985. Bimbingan Belajar. Bandung: Armico.Prayitno, D. 2008. Partisipasi Masyarakat Dalam Implementasi Kebijakan Pemerintah (Studi Kasus Pelaksanaan Program Wajib Belajar Sembilan Tahun Di Distrik Semangga, Kabupaten Merauke ). Disertasi tidak diterbitkan. Semarang: Program Pascasarjana Universitas Diponegoro.
Sardiman, A.M. 2018. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.
Santrok, J. W. 2014. Adolescence (15th ed). New York: MCGRaw-Hill.
Sukmadinata, N.S. 2011. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suryabrata, Sumadi. 2011. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Stanislaus. 2009. Pesoman Analisis Data Dengan SPSS. Yogyakarta: Graha Ilmu
Subana, Sudrajat. 2005. Dasar-dasar Penelitian Ilmiah, Bandung: Pustaka Setia.
Tadjab. 1990. Ilmu Pendidikan. Surabaya: Karya Abditama.
Uno, Hamzah B. 2011. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara.
Wilga Secsio Ratsja Putri, dkk. 2016. Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Remaja. Vol.3.
Wijayanti, Y. D dan Pambudi, S. P. 2012. Hubungan Konsep Diri dengan Prestasi Akademik pada Mahasiswa Keperawatan. Jurnal Nursing Studies. Vol 1.
Winkel, W.S. 2005. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Gramedia.