Peran Keluarga Mencegah Generasi Z Terpapar Faham Agnostik

Authors

  • David Aripin Wihardja Sekolah Tinggi Teologi Kharisma
  • Yanto Paulus Hermanto Sekolah Tinggi Teologi Kharisma

Keywords:

Agnosticism, Generation Z, Parents

Abstract

This research aims to provide concrete solutions regarding the strategic role of parents in preventing and addressing Generation Z's tendencies toward agnostic beliefs. The issue raised in this study is the increasing exposure of Generation Z to ideologies that question the existence of God due to the influence of globalization, information technology developments, and rapidly growing secular communities. This research uses a qualitative approach with literature study methods through secondary data analysis from scientific journals and relevant books. The novelty of this research lies in emphasizing the significance of parental involvement in building children's faith resilience amid unfiltered digital information flows. The results show that the lack of active parental roles becomes a crucial factor contributing to Generation Z's openness to agnosticism. Therefore, this study presents practical guidelines for parents in nurturing and protecting their children's faith more intentionally and contextually.

References

Angin, Y. H. P., & Yeniretnowati, T. A. (2021). Peran kepala keluarga Kristen (ayah) dalam mendidik anak generasi Z dan Alpha. Apostolos: Journal of Theology and Christian Education, 1(1), 1–12.

Angkouw, S. R. (2020). Peranan orang tua dalam pendidikan agama Kristen terhadap pertumbuhan rohani anak. SHAMAYIM: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 1(1), 29–44.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2022). Case study method in qualitative research. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(1), 1–9.

Badruttamam, C. A., Hidayati, Z., & Efendi, N. W. (2018). Peran orang tua dalam meningkatkan motivasi belajar terhadap peserta didik. Cendekia, 10(2), 123–132.

Barus, F. R., & Munthe, P. (2021). Kajian dogmatis terhadap pemahaman jemaat GBKP Runggun Pasar Pinter tentang perbuatan baik. Theos: Jurnal Pendidikan dan Theologi, 1, 58–64.

Budi, H. I. S. (2021). Urgensi konstruksi generasi penerus bagi gereja. Skenoo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 59–77.

Ehrensperger, K., & Tucker, J. B. (2010). Reading Paul in context: Explorations in identity formation. London: T&T Clark.

Gaol, R. L., & Hutasoit, R. (n.d.). Media sosial sebagai ruang sakral: Gereja yang bertransformasi bagi perkembangan spiritualitas generasi Z dalam era digital. KENOSIS: Jurnal Kajian Teologi, 7(1), 146–172.

Giawa, S. T., Buulolo, S., Daeli, L. H., Gulo, Y., & Paparang, S. R. (2023). Urgensi pendidikan agama Kristen dalam membina sikap berapologetik warga jemaat. Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 1(2), 70–74.

Gulo, R. P. (2023). Peran generasi Z dalam mengekspansi misiologi di era society 5.0. Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 2(1), 120–125. https://doi.org/10.56854/pak.v2i1.210

Gultom, J. M. P. (2022). Misi gereja dalam pengembangan praktek penginjilan pribadi dan pemuridan generasi Z. Manna Rafflesia, 9(1), 18–36.

Gultom, J. M. P. (2023). Strategi gembala jemaat dalam pembangunan motivasi dan konsistensi spiritual generasi ‘Z’. Jurnal Gamaliel: Teologi Praktika, 5(1), 45–62.

Gultom, J. M. P., Novalina, M., & Yosua, A. (2022). Konsistensi dan resiliensi pelayanan penggembalaan pada era digital. KHARISMATA: Jurnal Teologi Pantekosta, 4(2), 229–248.

Helena, E. S., Rantung, D. A., & Naibaho, L. (2023). Pemanfaatan teknologi bergerak sebagai strategi pembelajaran pendidikan agama Kristen pada anak usia dini. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6, 1124–1132.

Horrell, D. G. (2016). Ethnicisation, marriage and early Christian identity: Critical reflections on 1 Corinthians 7, 1 Peter 3 and modern New Testament scholarship.

Ismail, J. K. (2012). Pengantar metodologi penelitian PAK. Papua: Perpustakaan STT Arastamar Wamena.

Jatmiko, B. (2019). Memahami New Age Movement 1 dan bahayanya terhadap iman Kristen. Jakarta: [Penerbit tidak disebutkan].

Kristen, K. P. (2005). Karakteristik pendidikan Kristen.

Kristyowati, Y. (2021). Generasi ‘Z’ dan strategi melayaninya. Ambassadors: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristiani, 2(1), 23–34.

Lase, Y., & Tafonao, T. (2021). Peran orang tua dan pemerintah dalam mendampingi psikologi anak selama belajar online. Davar: Jurnal Teologi, 2(1), 1–16.

Marisi, C. G., Tarigan, Y., Papay, A. D., Bunthu, F. P., Anton, Ivan, Yesimeli, & Efendy. (n.d.). Pembinaan warga gereja dalam menumbuhkan spiritualitas remaja-pemuda di GEPKIM Kampung Bumi Permai Kota Batam. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara, 3(2.2), 1675–1683.

Masinambow, Y. (2022). Dekonstruksi pendidikan agama Kristen bagi generasi Z. TELEIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 2(2), 112–123.

Mediawati, P. D. (2022). Ruang ketiga sebagai upaya pendidikan Kristiani bagi generasi Z dalam konteks budaya populer. Aradha: Journal of Divinity, Peace and Conflict Studies, 2(1), 1–17.

Mukti, G. H., Deak, V., & Simangunsong, M. Z. (2023). The role of the church in avoiding theological apathy towards young people. International Journal of Social, Policy and Law, 4(3), 91–100.

Mukti, G. H., Deak, V., Chukwu, S., & Tarigan, S. (2022). Peran dan fungsi orang tua Kristen dalam pembentukan iman anak. Journal of Industrial Engineering & Management Research, 3(3), 134–139.

Nggebu, S. (2022). Guru agama Kristen sebagai teolog praktika garis depan bagi siswa. Didache: Journal of Christian Education, 3(1), 1–20.

Padakari, S. L., & Gulo, R. P. (2025). Teologi dan keadilan sosial: Peran gereja dalam merespons ketimpangan global. Jurnal Tumou Tou, 12(1), 41–52. https://doi.org/10.51667/tt.v12i1.1973

Padakari, S. L., & Korwa, F. (2025). Spiritualitas kontekstual: Model pendidikan iman Kristen dalam menjawab tantangan generasi Z. Imitatio Christo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 16–29.

Papayungan, N. (2022). Keselamatan universal berdasarkan tafsir terhadap Lukas 3:6. Sangulele: Jurnal Teologi Kontekstual, 1(1), 37–60.

Purba, P. P. (2021). Pendidikan Kristen dalam keluarga sebagai upaya pembentukan karakter remaja. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika, 4(2), 298–314.

Rahajeng, L. (2022). Psikologi pendidikan agama Kristen dalam keluarga yang berkarakter. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, [Edisi tidak disebutkan].

Rahma, T., Lemuel, Y., Fitriana, D., Fanani, T. R. A., & Sekarjati, R. D. L. G. (2022). Intolerance in the flow of information in the era of globalization: How to approach the moral values of Pancasila and the Constitution? Journal of Pancasila and Global Constitutionalism, 1(1), 33–118.

Ross, K. H. (2009). Losing faith in fundamentalist Christianity: An interpretative phenomenological analysis. [Disertasi tidak dipublikasikan].

Sianturi, B. S., Marbun, R. C., Silaban, B. B. H., Lubis, B., & Tarigan, I. S. (2024). Menanggalkan formalitas, meneguhkan esensi keadilan: Sebuah kajian teologis Kitab Amos dan relevansinya bagi warga jemaat GPKB Resort Aek Mabar. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 17292–1704.

Sihombing, R. U., & Sarungallo, R. R. (2019). Peranan orang tua dalam mendewasakan iman keluarga Kristen. Jurnal Teologi dan Pelayanan Kerusso, 4(1), 34–41.

Siswantara, Y. (2020). Dialog sebagai cara hidup menggereja di kultur Indonesia. KURIOS: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 6(1), 87–102.

Solibut, E. (2023). Khotbah humoris dari perspektif homiletika. Visio Dei: Jurnal Teologi Kristen, 5(2), 134–143.

Sunarko, A. S. (2021). Fungsi keluarga dalam perspektif Alkitab sebagai basis pendidikan agama Kristen. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (JUPAK), 1(2), 92–107.

Toding, S. P., & Anjaya, C. E. (2021). Tinjauan eksistensi Roh Kudus dalam dunia virtual. Ritornera-Jurnal Teologi Pentakosta Indonesia, 1(3), 1–11.

Topayung, S. L. (2024). Menjembatani kesenjangan generasi: Pendekatan efektif pedagogis Kristiani di era digital. BONAFIDE: Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen, 5(2), 592–616.

Waruwu, E. W., & Lawalata, M. (n.d.). Peran guru pendidikan agama Kristen dalam membangun kesadaran spiritual bagi generasi milenial dan generasi Z di era 5.0. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 4(2), 144–155.

Wirawan, A. (2021). Pendidikan Kristen dalam keluarga sebagai pendekatan pembentukan karakter anak. Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), Article 1.

Zega, Y. K. (2021). Pendidikan agama Kristen dalam keluarga: Upaya membangun spiritualitas remaja generasi Z. Jurnal Luxnos, 7(1), 105–116.

Downloads

Published

2025-05-09

How to Cite

David Aripin Wihardja, & Yanto Paulus Hermanto. (2025). Peran Keluarga Mencegah Generasi Z Terpapar Faham Agnostik. Sepakat : Jurnal Pastoral Kateketik, 11(1), 01–18. Retrieved from http://ejurnal.stipas.ac.id/index.php/Sepakat/article/view/312