Mengantar Umat Difabel Kepada Pengenalan Iman: Katekese Sebagai Sarana Pendidikan Kristiani yang Inklusif

Authors

  • trisantus trisantus STFT Widia Sasana
  • Yohanes Wilson B.Lena Meo Sekolah Tinggi Filsafat Teologi (STFT) Widya Sasana, Indonesia

Keywords:

Church, catechesis, people, disability, physical

Abstract

Catechesis is the main means for the Church to educate and pass on the faith to the people. However, people with disabilities often experience limited access to faith education that suits their needs. This paper discusses how catechesis can be more inclusive in guiding people with disabilities to the knowledge of faith. This study aims to: (1) identify the challenges faced by people with disabilities in attending catechesis, (2) explain the strategies and methods that can be applied in inclusive catechesis, (3) propose concrete steps for the Church in developing catechesis that is more adaptive to the needs of people with disabilities. The formulation of the problems that form the basis of this research include: first, what are the challenges faced by people with disabilities in receiving faith education? Second, how can catechesis be designed to be more inclusive for people with disabilities? Third, what is the role of the Church in supporting inclusive catechesis? With a more adaptive approach and friendly methods for people with disabilities, the Church can ensure that every believer, without exception, has the same opportunity to understand and live the Christian faith.

References

Adon, M. J., & Firmanto, A. D. (2021). Katekese Virtual kepada Korban Bencana Alam di Masa Pandemi Menurut Model Berteologi Kosuke Koyama. Religious: Jurnal Studi Agama-Agama Dan Lintas Budaya, 5(2), 255–270. https://doi.org/10.15575/rjsalb.v5i2.12339

Aihery, J. (2024). Penerimaan terhadap Penyandang Disabilitas: Kajian Alkitab terhadap Matius 25:31-46. 3(2), 89–102.

Andalas, M. (2019). Katekese Multisensorik: Terobosan Kateketik Bagi Insan Beriman Digital Dewasa Ini. CREDENDUM: Jurnal Pendidikan Agama, 1(1), 1–7.

Anggal, N. (2024). Optimalisasi Katekese Sekolah: Mengintegrasikan Strategi Pedagogis dan Pembentukan Iman untuk Perkembangan Siswa Secara Holistik. Journal of Educational and Cultural Studies, 2(3), 227–236.

Blegur, R., Gea, L. D., Illuko, M. D. M., Franky, F., & Praing, J. R. (2024). Mendidik Kesadaran Gereja Terhadap Tugas Misi Allah. Makarios: Jurnal Teologi Kontekstual, 2(2), 77–86. https://doi.org/10.52157/mak.v2i2.239

Devi, D., Ivan, I., & Rumbi, F. P. (2021). Peran Gereja dalam Memberdayakan Penyandang Disabilitas di Gereja Toraja Jemaat Kaero. KINAA: Jurnal Kepemimpinan Kristen Dan Pemberdayaan Jemaat, 2(1), 27–37. https://doi.org/10.34307/kinaa.v2i1.26

Editya, A. (2022). Dukungan Gereja bagi Kaum Difabel dan Inspirasi Teologi Inkarnasi Jean Vanier. Melintas, 37(1), 107–128. https://doi.org/10.26593/mel.v37i1.6289

Ekologi, S. (2025). Laudato Si ’ dan Tanggung Jawab Katekis. IX(1), 53–61. https://doi.org/10.53949/arjpk.v9i1.17

Gede, I., & Pratama, Y. (2021). Video Iklan Layanan Masyarakat Sebagai Media Komunikasi Kaum Difabel. Jurnal Nawala Visual, 3(1), 17–22.

Joni Purwono, Sri yutmini, S. A. (2014). penggunaan media audio-Visual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 127–144.

Ley, D., & Derung, T. N. (2025). Peran Katekis Dalam Menghidupi dan Mengembangkan Kabar Baik Melaui Injil di Dunia Modern Sekolah Tinggi Pastoral Institut Pastoral Indonesia Malang , Indonesia.

Maria Inosensia Sabu Ola, Philipus Benitius Metom, Y. A. K. (2024). Peranan Katekese Dalam Meningkatkan Pemahaman Umat Paroki Santo Yohanes Pemandi Naesleu Tentang Sikap Tubuh Dan Tata Gerak Liturgi Dalam Terang Desiderio Desideravi. Jurnal Seputar Penelitian Pendidikan Keagamaan, 6(2).

Munthe, E. (2025). Peran Liturgi Sebagai Benteng Rohani Gereja Melawan Godaan Judi Online di Kalangan Jemaat Pendahuluan. 15(2), 91–103.

Non, N., Tari, E., & Weny, N. A. (2022). Tanggung Jawab Gereja bagi Kaum Difabel di GMIT Jemaat Lahai Roi Tofa, Klasis Kota Kupang Timur. Danum Pambelum: Jurnal Teologi Dan Musik Gereja, 2(2), 180–187. https://doi.org/10.54170/dp.v2i2.125

Silpia, E., & Sari, R. M. (2023). Implementasi Komunikasi Bahasa Isyarat Anak Tunarungu. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 529–535. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i1.1413

Tataung, J. A. (2024). Peran Manajemen Gereja Terhadap Kaum Disabilitas dan Akses Ke Dalam Pelayanan Gereja. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(April), 59–65.

Wicaksono, A., & Irawaty, F. (2023). Gereja Inklusif: Membangun Komunitas Ramah Yang Mampu Menangkal Stigma Terhadap Kaum Difable. Fidei: Jurnal Teologi Sistematika Dan Praktika, 6(2), 191–209. https://doi.org/10.34081/fidei.v6i2.480

Wijaya, A. I. K. D. (2019). Identitas Seorang Katekis Profesional Dewasa Ini. JPAK: Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 19(1), 15–27. https://doi.org/10.34150/jpak.v19i1.225

Yanti, S. (2020). Analisis Kebijakan Pendidikan. Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies, 1(1), 11–26. https://doi.org/10.32505/lentera.v1i1.1662

Yemima, Y., & Hamid, I. (2023). Difabel Merajut Asa Berdaya: Pendekatan Strategis Pemberdayaan Difabel oleh Yayasan Pensil Waja Banua Kota Banjarmasin. Huma: Jurnal Sosiologi, 2(1), 31–41. https://doi.org/10.20527/h-js.v2i1.36

Downloads

Published

2025-05-09

How to Cite

trisantus, trisantus, & Yohanes Wilson B.Lena Meo. (2025). Mengantar Umat Difabel Kepada Pengenalan Iman: Katekese Sebagai Sarana Pendidikan Kristiani yang Inklusif. Sepakat : Jurnal Pastoral Kateketik, 11(1), 125–135. Retrieved from http://ejurnal.stipas.ac.id/index.php/Sepakat/article/view/311